Projets
UNIVERSEH Erasmus+ programme
The University of Luxembourg is part of the Erasmus+ programme UNIVERSEH (European Space University for Earth and Humanity) which was founded as a new universitypartnership for the comprehensive development of the space sector in Europe. In this programme, the University of Luxembourg is an alliance partner with the Heinrich-Heine University Düsseldorf, AGH University of Science & Technology Krakow, the Luleå University of Technology and the Université Fédérale Toulouse Midi-Pyrénées. The Language Centres in this partnership offer a range of language courses available for UNIVERSEH students as to promote multilingualism and mobility between the partner universities. Visit the website universeh.eu or https://www.studierendenakademie.hhu.de/universeh Contact: University of Luxembourg Language Centre - birgit.huemer@uni.lu |
|
|
Bilingualism Matters @ Luxembourg (2020-
Bilingualism Matters Luxembourg opened in March 2021. The branch is hosted by the Faculty of Humanities, Education and Social Sciences at the University of Luxembourg. Dr Claudine Kirsch, Associate Professor in Languages, is joined by a team of active researchers on multilingualism from social, educational and psychological perspectives. The branch aims to provide scientific knowledge, information and advice to teachers, educators, university lecturers, parents, health and other professionals, managers in multilingual organizations, researchers, as well as policy-makers.
Website: www.bilingualism-matters.org
RECTEC + (2019-2021)
La mise en place réelle de l'approche par compétences à l'Université de manière articulée avec la formation professionnelle et des situations de travail, constitue un enjeu majeur pour l'ingénierie des parcours et la professionnalisation de populations européennes, en particulier celles qui naviguent entre les niveaux 3, 4 et 5 du Cadre européen des Certifications (CEC).
Le projet RECTEC + vise à construire des parcours de professionnalisation et d'études corrélés aux niveaux CEC s'appuyant sur les compétences transversales graduées correspondant à chaque niveau de certification. La Belgique, la France, le Luxembourg et la Roumanie mobilisent 7 partenaires stratégiques pour le projet RECTEC+ autour du Groupement d'Intérêt Public de la Formation Continue et l'Insertion Professionnelle (GIP FCIP) de l'Académie de Versailles, porteur du projet.
Trois productions intellectuelles réunies dans un guide méthodologique constituent les livrables co-élaborés pendant un projet de 24 mois, se terminant par un colloque en septembre 2021 à Paris. Ces productions seront disponibles en français et en anglais.
Contact : eve.lejot@uni.lu ou leslie.molostoff@uni.lu
Website: http://rectec.ac-versailles.fr/
Erasmus + réseau de Centres de Langues dans la Grande Région (2018-2020)
L’Université du Luxembourg coordonne la mise en place d’un réseau commun d’apprentissage de langues en ligne - un nouveau projet réunissant les Centres de langues des six universités de la Grande Région (universités du Luxembourg, de Kaiserslautern, de Liège, de Lorraine, de Sarre et de Trèves).
Les six universités ont créé ensemble un cours en ligne en allemand et en français destiné à tous les étudiants de la Grande Région souhaitant faire un semestre d’échange en zone germanophone ou francophone, ainsi qu’à tout étudiant extérieur à la Grande Région qui viendrait faire son échange dans une des six universités de l’UniGR.
Pour en savoir plus :
Création d'un réseau de centres de langues dans la Grande Région
Université de la Grande Région
Article du journal Le Quotidien
Communiqué de presse du Paperjam
Länderübergreifendes Sprachlern-Netzwerk für Studenten der Grossregion
Contact : Eve Lejot, coordinatrice du projet, eve.lejot@uni.lu
COST Action 15221 WeReLaTe (2016-2020)
This Action addresses the challenge of creating synergy among increasingly more specialised and centralised supports for four key higher education activities - research, writing, teaching and learning - which frequently fail to capitalise on their shared territories. In many institutions, central support for these four areas continues to grow, repeatedly in a reactive rather than strategic manner, in the form of sometimes overlapping programmes or activities, centres, institutes and other units. This responsive growth, often influenced by external forces, can result in the goals, structures and services of these central supports being less than optimal. Equally, what contributes to success, productivity and quality of outcomes, across research, writing, teaching and learning, can remain tacit, ill defined or indeed invisible. Our Action addresses the dearth of professional conversations and research around the shared territory of support for, and development of, these four areas. Such dialogue and research, across units and institutions, will illuminate intersections and contribute to institutional transformation based on complementary, coherent and integrated provision.
Contact: Dr Birgit Huemer, project partner, birgit.huemer@uni.lu
Website: www.werelate.eu