Prof. Dr. Joëlle Vlassis

Joëlle Vlassis

Associate professor

Sujets de recherche Teachers' beliefs, Algebraic thinking, Problem based mathematics education, Mathematics and language, Socio-cultural approaches
Faculté ou Centre Faculté des Sciences Humaines, des Sciences de l'Éducation et des Sciences Sociales​
Department Département Sciences de l'éducation et intervention sociale
Adresse postale Université du Luxembourg
Maison des Sciences Humaines
11, Porte des Sciences
L-4366 Esch-sur-Alzette
Bureau sur le campus MSH, E03 35-190
E-mail
Téléphone (+352) 46 66 44 9274
Fax (+352) 46 66 44 39274

Joëlle Vlassis is associated professor in mathematics education. Her main research interests are in the field of arithmetic and algebra (students from 3 to 14 years old), as well as in issues related to the transition from preschool to primary and from primary to secondary school in these domains. As a primary teacher with several years of experience, she is particularly interested in professional development programmes for teachers. Her work is based on qualitative research methodologies such as collaborative or action research.

Research interests

  • Algebraic thinking,
  • Mathematical learning and language use,
  • Development of symbolization,
  • Problems solving,
  • Early number competencies in preschool,
  • Teachers’ beliefs and professional development.

Last updated on: vendredi 14 décembre 2018

Please click below for Joëlle Vlassis's full CV.



Last updated on: 14 déc 2018

powered by
orbilu.uni.lu

Sous presse

See detailEtude des croyances des enseignants à l’égard de l’engagement parental, étape indispensable à l’implémentation d’un dispositif pédagogique en mathématiques au préscolaire intégrant une composante familiale
Poncelet, Débora; Vlassis, Joëlle

in Moignard, Benjamin; Rubi, Stephanie (Eds.) L’école des dispositifs. Approches internationales autour des nouvelles problématiques scolaires (in press)

Top of Page

2021

Full Text
See detailEnhancing children’s numerical skills through a play-based intervention at kindergarten and at home: a quasi-experimental study
de Chambrier, Anne-Françoise; Baye, Ariane; Tinnes-Vigne, Mélanie; Tazouti, Youssef; Vlassis, Joëlle; Poncelet, Débora; Giauque, Nadine; Fagnant, Annick; Luxembourger, Christophe; Auquière, Amélie; Kerger, Sylvie; Dierendonck, Christophe

in Early Childhood Research Quarterly (2021), 54

Top of Page

2020

Top of Page

2019

Full Text
See detailLes activités de généralisation basées sur des suites numériques : Antoine fait des mosaïques
Vlassis, Joëlle; Demonty, Isabelle

Conference given outside the academic context (2019)

Top of Page

2018

See detailA test to measure early number skills progress among 4 to 6 years old children
De Chambrier, Anne-Françoise; Fagnant, Annick; Giauque, Nadine; Auquière, Amélie; Dierendonck, Christophe; Tinnes-Vigne, Mélanie; Luxembourger, Christophe; Vlassis, Joëlle

Scientific Conference (2018, July)

Full Text
See detailDéveloppement d’un test de compétences numériques précoces destiné à mesurer les effets d’une intervention mise en place auprès d’élèves de 4 à 6 ans
de Chambrier, Anne-Françoise; Vlassis, Joëlle; Fagnant, Annick; Giauque, Nadine; Auquière, Amélie; Luxembourger, Christophe; Dierendonck, Christophe; Tinnes-Vigne, Mélanie

in Demeuse, Marc; Milmeister, Marianne; Weis, Christiane (Eds.) L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines. Actes du 30e colloque de l'Admée-Europe (2018, January)

Full Text
See detailDévelopper l'articulation arithmétique algèbre entre le primaire et le secondaire
Demonty, Isabelle; Vlassis, Joëlle

Book published by de boeck (2018)

Full Text
See detailBesoins des apprenants en matière de pensée algébrique et connaissances pour enseigner cette pensée : évaluation diagnostique des acquis des enseignants à la transition école-collège
Demonty, Isabelle; Vlassis, Joëlle; Fagnant, Annick

in Demeuse, Marc; Milmeister, Marianne; Weis, Christiane (Eds.) L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines. Actes du 30e colloque de l'Admée-Europe (2018, January)

Full Text
See detailAlgebraic thinking, pattern activities and knowledge for teaching at the transition between primary and secondary school.
Demonty, Isabelle; Vlassis, Joëlle; Fagnant, Annick

in Educational Studies in Mathematics (2018), DOI 10.1007/s10649-018-9820-9

See detailFavoriser le développement de compétences en nombres et opérations à travers une approche basée sur les jeux en contextes scolaire et familial.
Tinnes-Vigne, Mélanie; Poncelet, Débora; de Chambrier, Anne-Françoise; Dierendonck, Christophe; Tazouti, Youssef; Fagnant, Annick; Vlassis, Joëlle

Scientific Conference (2018, October)

Full Text
See detailDeveloping early number competencies through games played in school and at home
Tinnes-Vigne, Mélanie; Poncelet, Débora; de Chambrier, Anne-Françoise; Dierendonck, Christophe; Tazouti, Youssef; Fagnant, Annick; Vlassis, Joëlle

in Bergqvist, Ewa; Österholm, Magnus; Granberg, Carina; Sumpter, Lovisa (Eds.) Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2018, July 07)

Full Text
See detailSymbolisation and objectification through social interactions for meaningful learning of mathematics
Vlassis, Joëlle; Demonty, Isabelle

in Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2018)

Full Text
See detailMesurer les croyances des enseignants du préscolaire à propos des mathématiques
Vlassis, Joëlle; Dierendonck, Christophe; Tinnes-Vigne, Mélanie; Poncelet, Débora

in Demeuse, Marc; Milmeister, Marianne; Weis, Christiane (Eds.) L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines. Actes du 30e colloque de l'Admée-Europe (2018, January)

Top of Page

2017

Full Text
See detailConceptualiser et évaluer les connaissances pour enseigner les mathématiques
Demonty, Isabelle; Fagnant, Annick; Vlassis, Joëlle

Presentation (2017)

Full Text
See detailEvaluer les connaissances pour enseigner l'algèbre élémentaire : élaboration d'un outil diagnostique
Demonty, Isabelle; Vlassis, Joëlle

in Evaluer: Journal International de Recherche en Education et Formation (2017), 2(2), 18

Full Text
See detailDevelopper la pensée algébrique à travers une activité de généralisation basée sur des motifs (patterns) figuratifs
Vlassis, Joëlle; Demonty, Isabelle; Squalli, Hassane

in Nouveaux Cahiers de la Recherche en Education (2017), 3

Top of Page

2016

Full Text
See detailSymboliser et conceptualiser, deux facettes indissociables de la pensée mathématique : l'exemple de l'algèbre
Vlassis, Joëlle; Fagnant, Annick; Demonty, Isabelle

Scientific Conference (2016)

Full Text
See detailPRE-SERVICE TEACHERS’ BELIEFS ABOUT MATHEMATICS EDUCATION FOR 3-6-YEAR-OLD CHILDREN
Vlassis, Joëlle; Poncelet, Débora

in Csíkos, C.; Rausch, A.; Szitányi, J. (Eds.) Proceedings of 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2016)

Top of Page

2015

Full Text
See detailRésolution de problèmes arithmétiques et représentations schématiques : comment évaluer l’efficacité d’approches didactiques contrastées ?
Fagnant, Annick; Auquière, Virginie; Vlassis, Joëlle

in Detroz, Pascal; Borsu, Olivier (Eds.) Actes du 27e colloque de l'Admée-Europe. L'évaluation à la lumière des contextes et des disciplines (2015, January)

Full Text
See detailLe problème de l'âge du capitaine ou la question du sens en mathématiques
Vlassis, Joëlle; Demonty, Isabelle

Presentation (2015)

Full Text
See detailPre-service teachers' beliefs about mathematics teaching and learning in preschool
Vlassis, Joëlle; Dierendonck, Christophe; Poncelet, Débora

Scientific Conference (2015)

Full Text
See detailSymboliser et conceptualiser, une dialectique intrinsèque aux mathématiques et à leur apprentissage
Vlassis, Joëlle; Fagnant, Annick; Demonty, Isabelle

in Psychologie des apprentissages scolaires (2015)

Top of Page

2014

Full Text
See detailRÉSOLUTION DE PROBLÈMES MATHÉMATIQUES ET DÉVELOPPEMENT DE COMPÉTENCES : SUR QUELLES VARIABLES AGIR POUR SOUTENIR LES ÉLÈVES DANS LEUR APPRENTISSAGE
Fagnant, Annick; Marcourx, Gery; Vlassis, Joëlle

in Cahiers des Sciences de l'Education (Les) (2014), 36

Full Text
See detailLa confiance, un présupposé aux relations école-famille au préscolaire
Poncelet, Débora; Vlassis, Joëlle

Presentation (2014)

Full Text
See detailCroyances et pratiques déclarées des futurs enseignants luxembourgeois en regard des apprentissages mathématiques au préscolaire
Vlassis, Joëlle; Dierendonck, Christophe; Mancuso, Giovanna; Poncelet, Débora

Presentation (2014, May)

Full Text
See detailDévelopper les compétences numériques au préscolaire : croyances et pratiques déclarées des futurs enseignants luxembourgeois
Vlassis, Joëlle; Dierendonck, Christophe; Mancuso, Giovanna; Poncelet, Débora

in ACTES DU 2ème COLLOQUE INTERNATIONAL DU LASALE SUR LE DECROCHAGE SCOLAIRE, Luxembourg 14-15 May 2014 (2014)

Full Text
See detailLE RÔLE DES PROBLÈMES DANS L’ENSEIGNEMENT DES MATHÉMATIQUES : ANALYSE DES CROYANCES D’ENSEIGNANTS DU PRIMAIRE
Vlassis, Joëlle; Mancuso, Giovanna; Poncelet, Débora

in Cahiers des Sciences de l'Education (Les) (2014), 36

Top of Page

2013

Full Text
See detailPerspectives pour un apprentissage durable des mathématiques
Bertemes, Jos; Gamo, Sylvie; Vlassis, Joëlle

in SCRIPT; EMACS (Eds.) PISA 2012. Nationaler Bericht Luxembourg (2013)

Full Text
See detailSchematic representations in arithmetical problem solving: Analysis of their impact on grade 4 students
Fagnant, Annick; Vlassis, Joëlle

in Educational Studies in Mathematics (2013), 84(1), 149-168

Full Text
See detailPsychologie des apprentissages et didactique des mathématiques
Vlassis, Joëlle

in Éducation et Formation (2013)

Full Text
See detailL'utilisation du signe négatif et activités de modélisation
Vlassis, Joëlle

in Education et Formation (2013), 298(1),

Full Text
See detailDe l'importance des représentations pour résoudre des problèmes « non routiniers »
Vlassis, Joëlle; Fagnant, Annick; Gamo, Sylvie

Scientific Conference (2013)

Top of Page

2012

Top of Page

2011

Full Text
See detailRésolution de problèmes et représentations : Construction de dessins libres ou utilisation de schémas prédéfinis?
Fagnant, A.; Vlassis, Joëlle

in Actes du Congrès International AREF 2010 (2011)

Full Text
See detailScience and language in a multlingual context
Vlassis, Joëlle; Siry, Christina

Scientific Conference (2011)

Full Text
See detailStrategies for linking language and science
Vlassis, Joëlle; Siry, Christina

Scientific Conference (2011)

Top of Page

2010

Top of Page

2009

Full Text
See detailWhat do students say about the role of the minus sign in polynominals?
Vlassis, Joëlle

in Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2009)

Full Text
See detailUtilisation des signes et émergence de sens en mathématiques: le cas du signe "moins"
Vlassis, Joëlle

in Les didactiques des disciplines: spécificités et complémentarités avec d'autres sciences de l'éducation (2009)

Top of Page

2008

Full Text
See detailEnseigner des compétences transversales à travers l'utilisation d'un portfolio
Bernard, Hervé; Vlassis, Joëlle

in Informations Pédagogiques (2008), 60

Full Text
See detailA Algebra : Ensinada por situaçes-problemas
Vlassis, Joëlle; Demonty, Isabelle

Book published by Instituto Piaget (2008)

Top of Page

2007

See detailVers une utilisation flexible du signe "moins" dans les opérations algébriques: une séquence d' apprentissage basé sur des activités de symbolisation
Vlassis, Joëlle

in Actes du 59th Conference of the Commission Internationale pour l' Etude et l' Amélioration de l' Enseignement des Mathématiques (2007)

Top of Page

2006

See detailLe portfolio au service des compétences transversales
Bernard, H.; Vlassis, Joëlle

in Actes du 19e colloque de l'Association pour le Développement des Méthodologies et Evaluation en Education (ADMEE) (2006)

Full Text
See detailSymbolizing and modeling to promote a flexible use of the minus sign in algebraic operations
Vlassis, Joëlle

in Jarmila, Novotná (Ed.) Proceedings of the 30th International Conference for the Psychology of Mathematics Education (2006)

Top of Page

2005

See detailUsing mathematical symbols at the beginning of the arithmetical and algebraic learning
Fagnant, Annick; Vlassis, Joëlle; Crahay, Marcel

in Powerful environments for promoting deep conceptual and strategic learning (2005)

See detailEtude de l'utilisation du signe négatif dans les opérations algébriques élémentaires
Vlassis, Joëlle

in Crahay, Marcel; Verschaffel, Lieven; De Corte, Erik; Grégoire, Jacques (Eds.) Enseignement et apprentissage des mathématiques : Que disent les recherches psychopédagogiques? (2005)

Top of Page

2004

See detailHow to develop the use of mathematical symbols at the beginning og the arithmetical and algebraic learning?
Fagnant, Annick; Vlassis, Joëlle; Crahay, Marcel

Scientific Conference (2004)

Full Text
See detailLa respiration : Comparaison entre les représentations des élèves et l’évolution historique du concept
Flammang, Cécile; Vlassis, Joëlle; Crahay, Marcel

in Informations Pédagogiques (2004), 55

See detailMaking sense of the minus sign or becoming flexible in “negativity”
Vlassis, Joëlle

in Learning and Instruction (2004)

Full Text
See detailCartable vert et poids plume. Quelles sont les représentations mentales et les habitudes des élèves en matière d’environnement ?
Vlassis, Joëlle; de Landsheere, Viviane; Crahay, Marcel

in Informations Pédagogiques (2004), 56

Top of Page

2003

Full Text
See detailL'enseignement des sciences par énigmes scientifiques. Les enseignants se posent des questions
Vlassis, Joëlle; De Landsheere, Viviane; Mélon, Christophe

in Informations Pédagogiques (2003), 53

Top of Page

2002

See detailAbout the flexibility of the minus sign in solving equations
Vlassis, Joëlle

in Proceedings of the 26th International conferecne for the Psychology of M athematics Education (PME 26) (2002)

See detailL'algèbre par des situations problèmes au début du secondaire
Vlassis, Joëlle; Demonty, Isabelle

Book published by de boeck (2002)

Top of Page

2001

Full Text
See detailLes situations-problèmes, plus qu’une méthode à la mode
Vlassis, Joëlle

in Informations Pédagogiques (2001), 52

See detailSolving equations with negatives or crossing the formalizing gap
Vlassis, Joëlle

in Vlassis, Joëlle (Ed.) Proceedings of the 25th International conference for the Psychology of M athematics Education (PME 25) (2001)

Top of Page

1999

Full Text
See detailLes représentations pré-algébriques des élèves sortant de l'enseignement primaire
DEMONTY, I; Vlassis, Joëlle

in Informations Pédagogiques (1999), 47

See detailL'approche de l'algèbre par la généralisation : un exemple de séquence d'apprentissage.
Vlassis, Joëlle

in Actes du 50e colloque de la Commission Internationale pour l'Etude et l'Amélioration de l'Enseignement des Mathématiques (CIEAEM) (1999)

Top of Page

1997

Full Text
See detailComment évaluer l’algèbre au 1er degré de l’enseignement secondaire ? Un outil concret pour les enseignants
DETHEUX, M; Vlassis, Joëlle; Burton, Réginald; DEMONTY, I

in Informations Pédagogiques (1997), 34

Full Text
See detailProcessus de raisonnement et enseignement de l’algèbre au premier degré du secondaire
Vlassis, Joëlle; DEMONTY, I

in Informations Pédagogiques (1997), 38

Top of Page