Robert Reuter

Robert Reuter

Chargé de cours

Discipline(s) Education & instruction / Theoretical & cognitive psychology
Sujets de recherche Educational Technology, Learning Sciences
Faculté ou Centre Faculté des Lettres, des Sciences Humaines, des Arts et des Sciences de l'Education
Unité de recherche ECCS
Adresse postale Université du Luxembourg
2, Avenue de l'Université
L-4365 Esch-sur-Alzette
E-mail
Téléphone (+352) 46 66 44 9487
Réseaux sociaux & blogs
Langues parlées English, French, German, Luxembourgish
Séjours de recherche en Belgium, Luxembourg

I'm a Senior Lecturer at the Institute for Applied Educational Sciences of the Research Unit on Education, Culture, Cognition and Society of the Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education of the University of  Luxembourg.

I've earned a PhD in Psychological and Educational Sciences at the Free University of Brussels, Belgium under the supervision of Prof. Dr Axel Cleeremans.

I've been contributing to various research projects on computer-based assessment and ICT-enriched learning as well as on the cognitive neuroscience of numerical and spatial cognition. My current research interests are Educational Technology and Learning Sciences.

I teach various courses in the Bachelor en Sciences de l'Education program related to Educational Psychology, Educational Technology and Educational Research.

Since 1st January 2016, I'm serving as the vice-head of the Institute of Applied Educational Sciences.

Last updated on: mardi, 07 mars 2017

CURRICULUM VITAE

Born December 12, 1973 in Ettelbruck (Luxembourg), married, two children

Education

Employment

Scientific Activities



Last updated on: 10 mai 2017

TEACHING

In the past decade, I have been teaching seminars on Developmental Psychology, on Neuropsychological Perspectives on Learning & Memory, Educational Psychology and on Computer-Based Assessment.

I currently teach various courses in the Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel) program, related to Educational Technology and Educational Research.

2016-2017: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l'Education (Bachelor Professionnel)

  • Education in the Digital Age (Summer Semester)
  • Scientific Reading & Writing (Summer Semester)
  • Pädagogisches Forschungsprojekt: Mapping and Using Learning Resources in School Contexts III/IV (Winter & Summer Semester)
  • Lehr-Lernwerkstatt Projekt: Mathematik (Winter & Summer Semester)
  • Analysis of Qualitative, Quantitative and Experimental Data (Summer Semester)
  • Educational Technology (Winter Semester)
  • Erziehungswissenschaftliches Forschungsprojekt – Abschlussarbeit (Project Manager: Winter & Summer Semester)

2015-2016: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l'Education (Bachelor Professionnel)

  • Lehren mit digitalen Medien und Technologien: Grundlagen (Winter Semester)
  • Introduction à la Recherche en Sciences de l’Education II (Summer Semester)
  • Pädagogisches Forschungsprojekt: Mapping and Using Learning Resources in School Contexts II (Summer Semester)
  • Pädagogisches Forschungsprojekt: Mapping and Using Learning Resources in School Contexts III/IV (Winter Semester)
  • Schreibenlernen mit digitalen Medien und Technologien (Winter Semester)
  • Computer im Mathematikunterricht (Winter & Summer Semester)
  • Lehr-Lernwerkstatt Projekt: Mathematik (Winter & Summer Semester)
  • Lehren mit digitalen Medien und Technologien: Planung und Durchführung (Winter Semester)
  • Erziehungswissenschaftliches Forschungsprojekt – Abschlussarbeit (Project Manager: Winter & Summer Semester)

Ecole doctorale en Sciences de l’Education

  • Teaching with Digital Media & Technologies in Higher Education (Summer Semester)

2014-2015: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel)

  • Lehren mit digitalen Medien und Technologien: Grundlagen (Winter Semester)
  • Wissenschaftliches Lesen und Schreiben (Summer Semester)
  • Pädagogisches Forschungsprojekt: Mapping and Using Learning Resources in School Contexts III/IV (Winter & Summer Semester)
  • Schreibenlernen mit digitalen Medien und Technologien (Winter Semester)
  • Computer im Mathematikunterricht (Winter & Summer Semester)
  • Lehren mit digitalen Medien und Technologien: Planung und Durchführung (Winter Semester)
  • Erziehungswissenschaftliches Forschungsprojekt – Abschlussarbeit (Project Manager: Winter & Summer Semester)

Ecole doctorale en Sciences de l’Education

  • Teaching with Digital Media & Technologies in Higher Education (Summer Semester)

2013-2014: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel)

  • Lehren mit digitalen Medien und Technologien: Grundlagen (Winter Semester)
  • Wissenschaftliches Lesen und Schreiben (Winter Semester)
  • Pädagogisches Forschungsprojekt: Mapping and Using Learning Resources in School Contexts II
  • Pädagogisches Forschungsprojekt: Mapping and Using Learning Resources in School Contexts III/IV
  • Schreibenlernen mit digitalen Medien und Technologien (Winter & Summer Semester)
  • Computer im Mathematikunterricht (Winter & Summer Semester)
  • Videospiele für den Mathematikunterricht nutzen und gestalten (Winter Semester)
  • Lehren mit digitalen Medien und Technologien: Planung und Durchführung (Winter Semester)
  • Erziehungswissenschaftliches Forschungsprojekt – Abschlussarbeit  (Project Manager: Winter & Summer Semester)

2012-2013: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel)

  • Rethinking Education in the Digital Age
  • Foundations of Learning and Teaching with ICT: Theories, Models, Strategies, Methods and Instruments
  • Wissenschaftliches Lesen
  • Pädagogisches Forschungsprojekt: Mapping and Using Learning Resources in School Contexts II
  • Pädagogisches Forschungsprojekt: Mapping and Using Learning Resources in School Contexts IV
  • Neue Technologien beim Schreibenlernen
  • Lehr-LernWerkstatt Projekt: Geometrie und Algebra mit (und ohne) Computer (Project Manager)
  • Successful Teaching and Learning Strategies in Early Childhood Education: Bridging Theory, Research, Policies & Practice
  • Erziehungswissenschaftliches Forschungsprojekt – Abschlussarbeit  (Project Manager: Winter & Summer Semester)

2011-2012: Université du Luxembourg

Ecole doctorale en Sciences de l’Education

  • Teaching with Digital Technologies in Higher Education

Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel)

  • Education in the Digital Age
  • Foundations of Learning and Teaching with Technologies: Theories, Models, Strategies, Methods and Instruments
  • Einführung in das wissenschaftliche Lesen und Schreiben I
  • Introduction à la lecture et l’écriture scientifique II
  • Successful Teaching and Learning Strategies in Early Childhood Education: Bridging Theory, Research, Policies & Practice
  • Researching Learning in Context – Analysing artefacts and activities within the school context
  • Researching Learning in Context – Inquiring children’s cultural tools
  • Unterrichtssoftware im Mathematikunterricht (assisting Dr Yves Kreis for 1 seminar)
  • Erziehungswissenschaftliches Forschungsprojekt – Abschlussarbeit (Project Manager)

2010-2011: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel)

  • Grundlagen des Lernens und Lehrens mit Technologien 1: Bildung im digitalen Zeitalter
  • Grundlagen des Lernens und Lehrens mit Technologien 2: Theorien, Modelle, Strategien, Methoden und Instrumente
  • Successful Teaching and Learning Strategies in Early Childhood: Bridging Theory, Research and Practice
  • Researching Learning in Context – Analysing artefacts and activities within the school context
  • Researching Learning in Context – Inquiring children’s cultural tools
  • Erziehungswissenschaftliches Forschungsprojekt – Abschlussarbeit (Project Manager)

2009-2010: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel)

  • Researching Learning in Context – Analysing artefacts and activities within the school context
  • Researching Learning in Context – Tutorials
  • Researching Learning un Context – Introduction to Educational Research (1)
  • Learning as practice – Exploring Perspectives on Learning
  • Signs and signifying practices / Media – Introduction to Educational Technology
  • Researching Learning in Context – Inquiring children’s cultural tools
  • Researching Learning in Context – Tutorials
  • Researching Learning and Context – Introduction to Educational Research (2)
  • Learning as practice – Socio-Cultural Perspectives on Learning
  • Signs and signifying practices / Media – Implementation of Educational Technology
  • Mediating Learning Experiences: Video Documentation
  • Erziehungswissenschaftliches Forschungsprojekt – Case (Project Manager)

2008-2009: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel)

  • Researching Learning and Context – Analysing artefacts and activities within the school context
  • Researching Learning and Context – Tutorials
  • Researching Learning and Context – Introducing scientific research in education (1)
  • Learning as practice – Exploring Perspectives on Learning
  • Signs and signifying practices / Media – Learning with new media
  • Researching Learning and Context – Inquiring children’s cultural tools
  • Researching Learning and Context – Tutorials
  • Researching Learning and Context – Introducing scientific research in education (2)
  • Learning as practice – Socio-Cultural Perspectives on Learning
  • Signs and signifying practices / Media – Multi-media educational tools: Analysis, Use and Evaluation
  • Mediating Learning Experiences: Video Documentation

2007-2008: Université du Luxembourg

Bachelor en Sciences de l’Education (Bachelor Professionnel)

  • Researching Learning and Context – Analysing artefacts and activities within the school context
  • Researching Learning and Context – Tutorials
  • Researching Learning and Context – Introducing scientific research in education (1)
  • Learning as practice – Exploring Perspectives on Learning
  • Signs and signifying practices / Media – Learning with new media
  • Researching Learning and Context – Inquiring children’s cultural tools
  • Researching Learning and Context – Tutorials
  • Researching Learning and Context – Introducing scientific research in education (2)
  • Learning as practice – Socio-Cultural Perspectives on Learning
  • Signs and signifying practices / Media – Multi-media educational tools: Analysis, Use and Evaluation
  • Mediating Learning Experiences: Video Documentation

2006-2007: Université du Luxembourg

Bachelor Professionnel en Sciences de l’Education

  • Researching Learning and Context – Analysing artefacts and activities within the school context
  • Learning as practice – Exploring perspectives on learning
  • Signs and signifying practices/Media – Learning with new media
  • Researching Learning and Context – Inquiring children’s cultural tools
  • Learning as practice – Introducing Vygotsky (1896-1934), mediation and the zone of proximal development
  • Signs and signifying practices / Media – Analysis, Conceptualisation and Production of multi-media educational tools

2005-2006: Université du Luxembourg

Bachelor Professionnel en Sciences de l’Education

  • Researching Learning and Context – Analysing artefacts and activities within the school context
  • Signs and signifying practices/Media – Learning with new media
  • Researching Learning and Context – Inquiring children’s cultural tools
  • Signs and signifying practices / Media – Conceptualisation and Production of multi-media educational tools

Certificat d’Etudes Pédagogiques

  • Technologies de l’Information et de la Communication II

D.P.C.U. en psychologie

  • Psychologie générale III: Approche neuropsychologique de la mémoire et de l’apprentissage

2004-2005: Université du Luxembourg & Université de Nancy II

Certificat d’Etudes Pédagogiques

  • Seminars & Exercices in Developmental Psychology
  • Exercices in Computer Assisted Adaptive Testing

D.P.C.U. en psychologie

  • Methodology in Social Sciences: Questionnaire construction

Maîtrise en psychologie, psychologie de l’éducation (Université de Nancy II)

  • Les technologies de l’information et de la communication dans l’apprentissage

2000-2001: Université libre de Bruxelles

Candidature en Sciences Psychologiques et de l’Education

  • Practical Courses in “Introduction to Psycholinguistic”, an experimental approach, based on studies of “Contextual Cueing of Visual Attention”

1999-2002: Université libre de Bruxelles

Diplôme d’Etudes Approfondies en Sciences Cognitives

  • Practical Courses in “Modeling Cognitive Processes”, A connectionnist approach to cognitive processes, based on Parallel Distributed Processing (McClelland & Rumelhart, 1986)



Last updated on: 07 mars 2017

RESEARCH

Research Interests

  • Educational Technology
  • Learning Sciences

Current Research

Past Research

  • ICT-Enriched Learning & Assessment of Spreadsheet Skills with Serge Dondelinger (Travail de candidature)
  • ICT-Enriched Assessment of "Global Competences" for PISA 2018
  • Incentives and Gaming Environments for Automobile Routing (I-GEAR): FNR-CORE (01.05.2012-01.05.2015) - more about the project
  • ICT-Enriched Assessment & Learning of Science Literacy
  • Numerical & Spatial Cognition: Developmental Issues (NUMSPACE2)
  • Numerus Clausus: Student Selection Procedures
  • Assessment of ICT Literacy in pre-service teacher students
  • Needs analysis for an "e-Learning for Languages" project (Quattropole)
  • Implicit Learning and Visual Attention (Ph.D. Thesis)
  • Sex differences in spatial cognition (Master Thesis)



Last updated on: 07 mars 2017

Supervisions

Ph.D. Thesis supervision

  • Member of the Ph.D. thesis supervision committee (C.E.T.) for Christian GREVISSE, since March 2016
  • Member of the Ph.D. thesis supervision committee (C.E.T.) for Raquel GÓMEZ BRAVO, since October 2016

Master Thesis supervision

  • Member of the Jury de Mémoire de Licence en Sciences Psychologiques for Olivier LEJEUNE (Université libre de Bruxelles) - 2002/2003

Bachelor Thesis supervision

  • Supervisor for Mike PERL (Internetsuchmaschinen als medienpädagogisches Instrument der Internetnutzung - Probleme und Gefahren beim Sammeln von Informationen) - 2010/2011
  • Supervisor for Mandy SPELTZ (Medien und Kreativität in den Augen der Lehrpersonen in Luxemburg) - 2010/2011
  • Supervisor for Jacques KIEFFER (Erforschung der Effekte der Einbindung vom „Cognitive Apprenticeship“ im projektorientierten computerunterstützten kollaborativen Unterricht) - 2011/2012
  • Supervisor for Tessy SCHAMMO (Effektive Informationserfassung durch Filmeinsatz im Unterricht? Die Medien Text und Film im Vergleich) - 2011/2012
  • Supervisor for David THIEFELS (Erwerben und Behalten von Faktenwissen – Printtext VS. Hypertext) - 2011/2012
  • Supervisor for Cynthia WILDANGER (Effizienz von Lernspielen im Fremdsprachunterricht Deutsch) - 2012/2013
  • Supervisor for Jana PETERS („Brain Gym“ als Fördermöglichkeit des Schreibenlernens bei Kindern mit feinmotorischen Problemen) - 2012/2013
  • Supervisor for Lynn NEY (Freinet 2.0: Wie würde Freinet die Medien des digitalen Zeitalters nutzen?) - 2012/2013
  • Supervisor for Charel MODERT (Inwiefern kann das Educational Game „SimCityEDU: Pollution Challenge“, beim Einsatz in einem 4. Zyklus der Grundschule, den gesteckten Zielen in Form von Kompetenzförderung gerecht werden und die Schüler motivieren?) - 2013/2014
  • Supervisor for Gil NIZARD (Luxembourg can "Flip" it) - 2013/2014
  • Supervisor for Lynn THILL (Quelles attentes envers l’École sortent des sagesses pédagogiques d’adolescents scolarisés en milieu carcéral?) - 2013/2014
  • Supervisor for Nadia TORNAMBE (Stellenwert des Raumes in pädagogischen Settings am Beispiel der Konzepte von Freinet, Montessori und Steiner) - 2013/2014
  • Supervisor for Sara FABER (Handlungsorientiertes Lernen in virtuellen Welten – Inwiefern können Viertklässler ihre Misskonzepte zu Flächeninhalt und Umfang durch Lernen in virtuellen Welten anpassen und revidieren?) - 2014/2015
  • Supervisor for Alexandra PLUMER (Anhand einer Lernsoftware, können 9- jährige Schüler durch spielendes Lernen mathematische Gleichungen lösen: Eine Fallstudie zur Erprobung der Software Dragon Box Algebra 5 plus) - 2014/2015
  • Supervisor for Jennifer THOSS (Das Einführen von Weblogs mit Hilfe von Lernaufgaben, Lernhilfen und Lernressourcen: Fördern der Reflexion von Schülern des Zyklus 4.1 im Umgang mit Informationen) - 2014//2015
  • Supervisor for Georges DENTZER (Arbeitsgedächtnistraining im schulischen Kontext) - 2015/2016
  • Supervisor for Claudine FALTZ (Perspektiven der Luxemburger Grundschullehrer zum Thema Selbsttätigkeit in der Schule) - 2015/2016
  • Supervisor for Mike GOEBEL (Einblicke in den Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologien in der luxemburgischen Förderpädagogik) - 2015/2016
  • Supervisor for Pol HERMANN (Einführung des Online Videospiels "Classcraft" in den Grundschulunterricht) - 2015/2016
  • Supervisor for Nathalie HIERZIG (Der Einsatz des interaktiven Whiteboards in den Grundschulen Luxemburgs) - 2015/2016



Last updated on: 07 mars 2017

powered by
orbilu.uni.lu

2016

Top of Page

2015

Top of Page

2014

Top of Page

2013

Top of Page

2012

Top of Page

2011

Top of Page

2010

Top of Page

2009

Top of Page

2008

Top of Page

2007

Top of Page

2006

Top of Page

2005

Top of Page

2001

Top of Page

1999

Top of Page

1998

Top of Page